onsdag 19. november 2008

dikt eller noko slik...

Nå er det veldig lenge sida eg har skrive her, så no tenkte eg eg kunne prøve noko nytt. Traff nokon nyleg som skreiv dikt, slik eg skreiv mykje av før. Så no blei eg gira igjen... er litt meir absurd enn det virkar..











Påfuglene glir elegant gjennom parken
med sine vakre, oppsiktsvekkende fjær.
Flytende henger de,
som pene fjær på en allerede nydelig hatt.
Mennesker trasker forsiktig og rolig gjennom parken
med beundrende øyne
som fotograferer disse nydelige skapningene
- De er noe for seg selv.
perfekte, nydelige, elegante...
Bak den ene påfuglens fjær flyr en flue
Den har vinger som prøver å bli hørt og sett,
men påfuglene er for vakre
Fluen flakser bort til menneskene
i håp om å være god nok
Den prøver å vise seg best mulig,
men noen av menneskene ser den alikevel ikke...
Han er usynlig til dem
Andre blir sinte, irriterte, hatske
Mange armer kommer daskene
som store klubber som jakter
etter beinfritt kjøtt å ødelegge
Den lille, usynlige, irriterende fluen
flyr rask og redd bort
Han gjemmer seg bak påfuglens vakre fjær igjen
Tør han vise seg slik igjen? Er det noe mening i å prøve?
Det er ingen som liker fluer uannsett...
....eller er det?

Ingen kommentarer: